Home » zangtips

zangtips

Leuke inzing oefeningen voor beginners, maar anderhalve minuut. De juf gewoon na psst-en en na zingen. Veel plezier. http://www.youtube.com/watch?v=kbMtYa8W1YM

zingen-beter-humeur-en-lagere-bloeddruk-krant.large.jpg

Dit zijn een stel tips om je zangstem te verbeteren. Het is heel makkelijk. Iedereen kan het doen. We zijn geboren om te zingen. De stem (je lichaam) is ons menselijke instrument.
HOUDING: De houding is belangrijk om ons menselijke instrument maximaal te kunnen benutten. Daarom willen we staan, met de voeten een beetje uit elkaar, onze knieën iets gebogen (dan kun je tegen een zetje, je blijft in balans), en voel een denkbeeldige energiekoord langs je lichaam omhoog gaan... onze ruggenwervel strekt zich, onze nek is mooi lang, dat koord gaat door onze kruin omhoog en verbindt ons met de hemel boven ons. Je maakt dan a.h.w. een kapelletje waarin je klank kan resoneren. 'AH'. Dus het gaat helemaal door ons heen. We hebben deze fantastische capaciteit om klank te maken als we ons lichaam gebruiken als ons instrument. We letten er ook op dat onze schouders lekker hangen, maar we staan wel rechtop. Draai je schouders omhoog, naar achteren en laat PFOEH omlaag vallen. Dus schouders recht en laag (toev. Marja de Jong: wees maar trots op jezelf). Dan ben je klaar om te zingen en kun je de hele wereld aan.
ADEM: Adem is het allerbelangrijkste bij het zingen. Tijdens het zingen is het nodig dat je een gesteunde ademstroom houdt. Die maakt de dragende klank van het zingen. Bij praten stopt de adem steeds, bij zingen stroomt de adem door. Daarom is het dus nodig dat je ribben en onderrug uitzetten als je de adem binnen laat stromen. Je kunt je voorstellen dat je onderlijf een ballon is, en bij het inademen wordt de ballon volgeblazen. Laat de adem binnenstromen door je mond, en dan voel je tijdens het zingen je navel beetje bij beetje naar je ruggenwervel bewegen. Een goede oefening voor de adem is een sis-geluid. Sis zo lang mogelijk en voel de adem omhoog en naar buiten gaan. We laten de adem weer binnenstromen. Als we dan een lange sis-klank maken, gaat de navel langzaam naar binnen en de ribbenkast blijft wijd, je houding blijft trots.
ADEMSTROOM: We gaan wat lippen-r klanken maken (prrrrrr geluid maar dan met de lippen i.p.v. met de tong, zoals kinderen een paard nadoen). Om de brrrrr te laten doorratelen, is een voortdurende ademstroom nodig. Dat is dus een mooie manier om te controleren of je de adem gebruikt. Door ons hele stembereik kunnen we op brrrr de tonen laten horen. Zing dan (op c' beginnend) een paar brrrr sirenes omhoog en weer omlaag en nog eens heen en weer. Speel met de brrr en de klank. Kinderen kunnen dit heel goed, omdat zij meestal nog natuurlijk ademen. De volwassenen weten vaak niet meer wat ons natuurlijke ademproces. Dus, oefen gewoon. Brrrrrrrrr op en neer en op en neer.
RESONANS: Als onze adem eenmaal stroomt en we kunnen de adem steunen (om bijv de brrr vol te houden), willen we graag onze klank versterken. We klinken luider en we voelen ons er zekerder door. We willen alle resonerende ruimtes van onze stemweg benutten om de klank te versterken. Het geeft ons een kapel-gevoel of badkamer-gevoel. Daarom nu wat tips waarmee je je zachte gehemelte kun optillen. Achter de boventanden is het harde gehemelte. En halverwege naar achteren tot de huig is het zachte gehemelte. We willen ons zachte gehemelte hoog houden tijdens het zingen. Deel ontstaat dat via de doorgaande ademstroom, en deels door aan een aantal dingen te denken als je de adem laat binnenstromen. J kunt ademen alsof je gaat gapen. Of je ruikt in gedachten aan een mooie roos. Daarbij gaat je zachte gehemelte omhoog. Als het zachte gehemelte laag is, klinkt het dreinerig. Als het zachte gehemelte hoog is klinkt er ruimte op de toon, zoals in de badkamer of in een kapel. Dat opent je stem echt. Maak eens een ruime klank op AH, AH, met hoog zacht gehemelte. Dan een dreinende klank op EH met het laag zacht gehemelte. Dat is een groot verschil, toch? Daarom wil je je zachte gehemelte hoog houden. Ruik aan een roos, denk aan gapen, een lieve glimlach helpen allemaal mee. Maak veel ruimte in je mond, je kaken uit elkaar (je onderkaak valt naar je toe). Voel maar eens hoeveel ruimte je in je mond en keel kunt maken, waardoor je de klank mooi kunt laten resoneren in je hoofd om je klank te versterken.
INZINGEN:
1. neuriën
Begin maar eens gewoon met neuriën... melodie: 'Summertime and the living is easy. Fish are jumping, and the cotton is high.' (beginnend op a'). Of je wil misschien do-re-mi-fa-so-fa-mi-re-do neuriën (beginnend op c', en dan steeds een halve toon hoger beginnen).
2. staccato
Met de brrr en staccato (korte, verende nootjes) activeer  je je middenrif. Net als lachen... hah-hah-hah-hah-hah op do-mi-so-mi-do (beginnend op c', en dan steeds een halve toon hoger beginnen). Als je er blij bij kijkt, helpt dat ook. Je ziet een hele rij boventanden. Naarmate het hoger wordt, zakt je onderkaak verder naar je hals, dan gaan de hoge tonen makkelijker en hoef je niet te gaan knijpen (bij knijpen til je je hoofd steeds hoger op en gaat je onderkaak naar voren, omdat je dan daar een soort steun zoekt, die je toonvorming eigenlijk juist belemmert en het zingen dus moeilijker maakt). Je kunt gewoon klanken maken als, HIE, HIE, sirene klanken, gewoon omdat het kan. Fijn toch? We willen allemaal onze stem laten horen, maar bijna iedereen gebruikt maar 10% van zijn stemmogelijkheden.
3. heb plezier
Muziek en zingen is de taal van ons hart. Bovenal, we zijn geboren om te zingen. We zijn allemaal zangers. Je kunt een deel van deze oefeningen gebruiken om je op weg te helpen. Of zing gewoon met de radio mee en geniet ervan. In de auto, onder de douche, en vooral: zing met anderen samen. Samen zingen met anderen verandert je hersenen, maakt je gezonder, gelukkiger, slimmer en creatiever. En daarmee draag je ook bij aan het leven van anderen. Het is echt fantastisch!

VIDEO: How To Improve Your Singing Voice In 8 Minutes - Tania de Jong

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.